Ułatwienia dostępu

praga„Podróż przecież nie zaczyna się w momencie, kiedy ruszamy w drogę, i nie kończy, kiedy dotarliśmy do mety. W rzeczywistości zaczyna się dużo wcześniej i praktycznie nie kończy się nigdy, bo taśma pamięci kręci się w nas dalej, mimo że fizycznie dawno już nie ruszamy się z miejsca. Wszak istnieje coś takiego jak zarażenie podróżą i jest to rodzaj choroby w gruncie rzeczy nieuleczalnej”. /Ryszard Kapuściński/

W dniach 29 września i 5 października 2023 r. uczniowie Powiatowego Zespołu Szkół w Świebodzinie zwiedzili Pragę, stolicę naszych południowych sąsiadów. Były to dwa dni pełne wrażeń, które warto sobie przypomnieć.

Praga to niewątpliwie jedno z najpiękniejszych miast w Europie, a może nawet i na świecie. To miasto niezwykłe, w którym ma się możliwość podziwiania niemal na każdym kroku zabytków wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Rokrocznie przybywają tu tysiące turystów i z pewnością później po wielokroć tutaj wracają, bo jeden pobyt nawet kilkudniowy to za mało, żeby w pełni docenić uroki tego niezwykłego miejsca. Praga nosi wiele imion, nazywano ją „Miastem Stu Wież”, „Sercem Europy”, „Matką Miast”. Turystów przyciągają tutaj nie tylko zabytki, ale też niezwykła atmosfera i przemili mieszkańcy. Dlatego wyjazdy do Pragi cieszą się tak wielką popularnością wśród uczniów naszej szkoły. Więc, tym razem było tylu chętnych, że trzeba było zorganizować dwa wyjazdy, w których łącznie uczestniczyło 98 osób.

Przez dzielnicę malowniczych kamienic, wąskich uliczek, zaułków i zabytkowych kościołów dotarliśmy na Hradczany. Po drodze zobaczyliśmy klasztor na Strahovie, Praską Loretę, Pałac Schwarzenbergów. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Praskiego Zamku, dawnej siedziby królów czeskich, który uznany jest za największy zamieszkały zamek na świecie. Obecnie znajduje się tu kancelaria prezydenta kraju. Podziwialiśmy przepiękne witraże w Katedrze Świętych Wita, Wacława i Wojciecha – siedzibie arcybiskupów praskich i prymasa czeskiego, głównego kościółu Pragi.

Następnie zeszliśmy do dzielnicy Mala Strana, gdzie zobaczyliśmy jedno z najpiękniejszych założeń pałacowo-ogrodowych, który dziś stanowi siedzibę senatu, mianowicie Pałac Wallenstajna. Stamtąd wyruszyliśmy w kierunku Starego Miasta. Po drodze minęliśmy muzeum Franza Kafki i udaliśmy się na słynny średniowieczny Most Karola, łączący dzielnice Mala Strana i Stare Mesto. Są na nim charakterystyczne barokowe posągi, w tym figura św. Jana Nepomucena (dotknięcie płaskorzeźby znajdującej się pod nią przynosi ponoć szczęście). Wędrując tradycyjną drogą królewską dotarliśmy do Rynku, gdzie zobaczyliśmy astronomiczny zegar Orloy, znajdujący się na południowej ścianie Ratusza Staromiejskiego. Zwiedzanie zakończyliśmy na placu Wacława, znajdującego się na terenie Nowego Miasta. Wzdłuż bulwaru ciągną się budynki z przełomu XIX i XX wieków, liczne kawiarenki i sklepy z pamiątkami. Na placu stoi monumentalny pomnik św. Wacława, a tuż obok gmach Muzeum Narodowego. Uczestnicy wycieczki mieli możliwość i okazję do zwiedzenia wybranych obiektów historycznych Pragi oraz poznania jej walorów turystycznych. Po mieście oprowadzał nas licencjonowany przewodnik, który dzielił się z nami cennymi informacjami o zabytkach, historii i innych osobliwościach Pragi.

Urok Pragi, piękna pogoda, która cały czas nam towarzyszyła oraz miła atmosfera sprawiły, że wycieczki do Pragi na długo pozostaną w naszej pamięci. Uczniom i opiekunom dziękuję za wspaniałą, pełną uśmiechów i wrażeń atmosferę.